Článek Můj názor na Internát

Vložit nový komentář

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.

Komentáře k článku: Můj názor na Internát

26. 06. 2011 - 20:17

tetamildred: Je to moc pěkný seriál, jsem sice teptve u druhé řady, ale až ho zkouknu celý, bude se mi po něm stýskat!

---
tetamildred.pise.cz

04. 07. 2011 - 18:47

dvirka: To určitě bude,tolik napínavých zvratů se v seriálech jen tak nevidí.

---
dvirka.pise.cz

02. 07. 2011 - 11:55

peter ličko: inernát černá laguna je jedna z nejvetších vrcholú umení v dejinách -Peter Ličko RS.Slovensko

04. 07. 2011 - 18:48

dvirka: Souhlasím s vámi.

---
dvirka.pise.cz

02. 07. 2011 - 11:58

peter ličko: Je velice skandalo´zní, že zatím se neudelalo anglický dasbing "serie " El internado laguna negra PL-RS SL.

04. 07. 2011 - 18:49

dvirka: Ano,také jsem se divila,že je dostupnost seriálu v jiném jazyce omezená.Ale přesto si myslím,že za čas se dostane i za hranice Evropy.

---
dvirka.pise.cz

02. 07. 2011 - 16:02

peter ličko: Peter Ličko - RS.Slovensko: Tady bych chteˇl napsát trocha obšírnejiší úvahu o neskutečním kúltúrno-umeˇleckém fenoménu s názvem: el internado - lagunas negra. (
promínte mou zlu češtinu, síce kdysy jsem studoval v Praze - r. 1960-67 na st. konzervatorˇ , ale jsem již témer úplne zapomeˇl česky, navyše mám zlou klávesnici - Rˇ , atd..) Tˇežko to nazvat jménem "serial", ponevadž je to mnohem, mnohem více. Je to v podstate série 71 krát celovečerních filmú, a to v najvyššej možnej kvalite- na úrovni Einzenstein, Bergman, Tarkovskyj, Antonionni, Fellíni, David Lynch, Tim Burton, atd.,atd..Mohli bi sme též rˇíci, že je to deˇsivý horror-krimi v 71 dílech ala "Hamlett", neboli antické tragédie v pokračování. Trocha mne prˇipomíná Th. Manna (zejména "Cˇarovný vrch"), nebo R. Musila - ve své úžasné, všeobjímající komplexnosti. Nekdy mám pocit, že tento umeˇlecký fenomémn se nedá k ničemu prˇirovnati. Nejspič bych mohl rˇíct, že je to neco kdiby Shakespiere skombinoval Hamlett s Sen noci savatojanské v jedinú difúzní hru v réžži L´ubimova. Není divu, že tento "serial" , je charakterizovaný nekdy jako krimi, nebo agentkrimi, nekdy jako melodram, dráma, či tragédie, nekdy jako horro-mysthyk-krimi, fantasí-pohádkové-krimi,atd.,atd.. Jednotlivé zložky (scenár, réžia, strˇih, efekty, hudba , herecké výkony, dizajn, atd. )tvorˇí neskutečne dokonale zladení celek- čehož výsledkem je , že témer každý okamih je dokonale vibrúsený drahokam(snad jeden prˇiklad z mnoha milionú: když Ivan jde gratulovat své matce (ješte o tom neví, že je ona jeho matka), tak beˇhem neˇkolika sekund prˇebeˇhne na Mariin tvárˇ celá série nesmírného štestí - (jaká to kameramanská práce!!!)). Výsledkem toho všeho je neskutečne (témer bezprˇíkladní) komplexní filmový proces (dej, pszchologicko-komplexní situace, umeˇlecký moment-zážitek,atd.)- až nad hranicí vnímatelnosti. (Prˇiznávám se, že - díky AXN, kterí opakuje každou část dvakrát, trˇikrát - ,že poprvne vnímám jen iba nesmírne napínavý dej, a umeˇlecko-psychologickou línii až na druhý-trˇetíkrát jsem schopný do sebe vstrˇebávat.) Jednotlivé tvúrčí géniovia prˇedvedli dokonale zladenou robotu: hlavná scénáristka Laura Belloso (a mnoha jiný), hlavná režizérka Alexandra Gráf (a ešte dalsí), hlavný umeˇlecko-scenograficko-dizajnerský režizer: Fernando Gonzales, fantastická, kongeniální úroven´ kamery, strˇihu, efektú, a v neposledné rˇade (ba naopak!!!) kongeniální hudba (Fernando Sanchez de la Hera), která obsahuje všetky možné smeˇry od klassiky 19. století. prˇes avantgardní hudební smeˇry 20. století , až po decentní pop.Je to v podstate synfonie v 71 krát 80-ti minutách - neuveˇrˇitelné!!! No a samozrˇejme herecké výkony - na úrovenˇ "himalajských" vrcholú! (Mne osobne snad nejvíce zapúsobil výkon Jona Gonzales =Ivan- témeˇrˇ bezprˇíkladu v deˇjinách sveˇtového herectvý (podobní vrchol naprˇ. Jack Nicholson v Kubrikoveˇ "Schinningu").) Títo postavy - filmové , ale také herecko-výkonné , jsou jakési archetipy , klasicko-biblické. Neubráním se naprˇ. dojmu, že Marie, která porodila svojho syna Ivana , jako 13-i letá, pr´ipomíná jinou Marii , prˇed dveˇma tisíci lety, která též porodila svojho syna jako 13-14 letá, syna buriče, vzpurného, ale nesmírne trpícího, spasitélského. Nebo malý Samuel, plávající na drˇeveˇném košíku = ala Mozes. Hacinda - jak jak trpící Marie po Ježišové smrti. Júlie - jak Marie Magdolna,nebo Roke, úbohý hlapec, který je vťahnutý do d´ábelskej mašinérie nacizmu, a prˇinútený k najpodlejšímu morálnímu poklesku - prˇipomíná Jidáše, Jidáše toho skutečního, a ne toho, která figuruje v katolické cirkvi atd.,atd.. Trˇeba tu prˇipomenout , že táto paralela má svoji tradici ve španelské kinematografii, viz. Bunˇuel,atd.. Je teˇžko pochopitelné, že tento Himalajsko-vrcholní umeˇlecký zážitek (a taky horroveˇ- napeˇtý deˇj ) potrvává zrˇejme až po samí konec (momentálne beˇží asi 46-díl) - dokonce (podle internetu ) v samotném záveˇrečném, 71-ím díle dosahuje prí témerˇ nesnesitélní vrchol napeˇtí a hrúza. Tady ale musím se zmíniť o nešem velice nedobrém , asíce , že tento skvost svetových deˇjín umeˇní, je prozatím dokonale zmetený pod koberec. Vysílají ho jenom španelské tv kanály, a od r. 2009 tv kanál AXN - dabingované pro strˇedoevropské jazyky. Absentuje se ale anglický dabing, nemecký, italský, atd.,atd. neubráním se dojmu, že je v tom zášť americké kinematografie vúči evropské. V této souvislosti ale musímk napsat neco velice kontroverzního: Já vždy se bráním názoru (v takzv. evropských-"intelektualních" kruzích velice často pretraktované), že existuje hodnotný evropský film, na rozdíl od brakového, primitívno- "holivúdského" amerického filmu. Není to pravda. Amkerický film je vynikající, zejména od strˇ´ední kategorie výše. Ba naopak: evrpský film mi prˇipadá často diletantsko-beztalentovaní. (Teť ale nemislým na klasikovia evropského filmu, kao napr. Einzenstein, Bergman, Puídovkin,Tarkovskyj, Michalkov, Antonionni, Tarr Béla, Buínˇ´uael, Fellíni, Jakubisko, elo Havetta, Menzel, Kadár a Klos, atd.,atd.,atd., ke kterím se vyrovnají v americké kinematografii snad jenom David Lynch a Tim Burton. Ale v tomto prˇípade evropský film prˇedčil americký - a mám pocit , že americká distribuční biznis to nedokáže snést. Ovšem v poslední dobeˇ se objevují aj jiná vrcholne umeˇelecká evropská díla, naprˇ. též španelský "Sirotčinec". nebo francouzký film: Xaviar Genz - "Hranice smrti" - která (podobne jako El internado lasguna negra ) též pojednává o holocaustu prˇetrvávající až do 21. století. (Snad nikde jinde nevideˇt deˇsivo - d´ábelskou tvárˇ nacizmu , jak v tých dvoch dílech (El internado laguna negra - a "Hranice smrti" od Xaviara Genza).) Toto zametanie pod koberec je nepochopitelné aj z více dúvodú: de´j je nesmírne naspeˇtý, je kromeˇ jiné aj agenstská zápletka (inflirtované agenti Mosadu, interpolu, atd.. pod rouškem profesorú do elitnej internátnej školy) -- al "James Bondovskej" zápletky chycení Eichmana začátkem 60.létech.Je to zároven prˇíbeˇh a zprˇísahaní celosveˇtového významu(zrˇejmeˇ bývalý nacistický zločinec , Ritter Wulf, známý jak Belzenbenský "Rˇezník" , , pracuje s medzinárodne sprˇ´ísahanckou podporou na svém velkém plánu : vytvorˇit nadrˇazenou rˇasu, a prˇírozenou cestou (super biologická zbranˇ) zlikvidovat takzv. "podrˇazené" rˇasy - a tetˇ , již jako 90. letý se chystá na svou velkou celosveˇtovou akci. Proti tomu zoufale bojuje - v neustálé smrtelném nebezpečí -skupinka studentú (skupina ala "Hamlett - Horácius"), inflirtované agenti mosadu, interpolu, atd. v nic netušícím prostrˇedí elitní internátní školy. A celý prˇíbeˇh je sprovázený takou dávkou dramatičnosti, a tragičnosti, která je porovnastelná jenom s "Hamlettem", nebo s antickou tragédií. Toto ignoranstvo kolem této emeˇleckého fenoménu je nepochopitelné, jako naprˇ. mohu uvést, že v šírém okolý, kde bydlým (Strˇedoslovenský kraj) prakticky já jsem asi jediný, který ví o této "sérii", a který to aj sleduje(udelal som malou anketu, nikdo otom neví, ani rˇeditel-režizer kulturního domu a ani jiní takzv. "intelektuálové").

Na záveˇr chcí vyzdvyhnout kongeniální český dabing, který ješte snad neco prˇidá k tomuto dílu. Nesrovnastelne lepší, než mad´arský (nasládlá, nprˇírozený, neadekvátní). Ostatní dabingy nepoznám (rumunský, bulharský, atd.).
A musím vyzdvyhnouti tv kanál AXN, že se ujal zdabingovat tento gigantický "seriál" v mnoha jazicích (žel, je to dvojmo prˇedplatitelný kanál - nesleduje ho témeˇr´ nikdo - volal sem do Budapešti, kde mají sídlo, že prý ho sledují výlučne jenom v hlavních mestách, v Praze , v Bratislaveˇ, v Budabeštei, v Bukurešti, v So´fii, atd. a paradoxne Peter Ličko v zabudnutém meˇste , na konmci sveˇta, za chrbtom Krista, v Rim.Sobote)
Peter Ličko - komposer (mám svoji webovou stránka s mnoha kompozícemi - pod jménem Peter Ličko , trˇeba hladat v googlu) - Rim. Sobota Slovensko

04. 07. 2011 - 19:38

dvirka: Děkujeme za Vaši zajímavou a obsáhlou recenzi.
Španělům se ve filmové branži poslední dobou daří.Sirotčinec a El Internado jsou toho důkazem.
Poslouchala jsem některé vaše skladby a líbil se mi Harry Potter.

---
dvirka.pise.cz

24. 06. 2013 - 21:52

dominikaadéla: Ahoj můžu se vás zeptat? víte jak je tá škola ten Internát Černá Laguna jak se tam natáčí Internát tak jakože chodíjou tam aj nějácí né herci jakože děti kteří třeba nemají rodiče a tak podobně.. Jestly ten Internát je do opravdy.. odepište... Děkuji.