Komentář, na který odpovídáte

02. 07. 2011 - 16:02
 

peter ličko: Peter Ličko - RS.Slovensko: Tady bych chteˇl napsát trocha obšírnejiší úvahu o neskutečním kúltúrno-umeˇleckém fenoménu s názvem: el internado - lagunas negra. (
promínte mou zlu češtinu, síce kdysy jsem studoval v Praze - r. 1960-67 na st. konzervatorˇ , ale jsem již témer úplne zapomeˇl česky, navyše mám zlou klávesnici - Rˇ , atd..) Tˇežko to nazvat jménem "serial", ponevadž je to mnohem, mnohem více. Je to v podstate série 71 krát celovečerních filmú, a to v najvyššej možnej kvalite- na úrovni Einzenstein, Bergman, Tarkovskyj, Antonionni, Fellíni, David Lynch, Tim Burton, atd.,atd..Mohli bi sme též rˇíci, že je to deˇsivý horror-krimi v 71 dílech ala "Hamlett", neboli antické tragédie v pokračování. Trocha mne prˇipomíná Th. Manna (zejména "Cˇarovný vrch"), nebo R. Musila - ve své úžasné, všeobjímající komplexnosti. Nekdy mám pocit, že tento umeˇlecký fenomémn se nedá k ničemu prˇirovnati. Nejspič bych mohl rˇíct, že je to neco kdiby Shakespiere skombinoval Hamlett s Sen noci savatojanské v jedinú difúzní hru v réžži L´ubimova. Není divu, že tento "serial" , je charakterizovaný nekdy jako krimi, nebo agentkrimi, nekdy jako melodram, dráma, či tragédie, nekdy jako horro-mysthyk-krimi, fantasí-pohádkové-krimi,atd.,atd.. Jednotlivé zložky (scenár, réžia, strˇih, efekty, hudba , herecké výkony, dizajn, atd. )tvorˇí neskutečne dokonale zladení celek- čehož výsledkem je , že témer každý okamih je dokonale vibrúsený drahokam(snad jeden prˇiklad z mnoha milionú: když Ivan jde gratulovat své matce (ješte o tom neví, že je ona jeho matka), tak beˇhem neˇkolika sekund prˇebeˇhne na Mariin tvárˇ celá série nesmírného štestí - (jaká to kameramanská práce!!!)). Výsledkem toho všeho je neskutečne (témer bezprˇíkladní) komplexní filmový proces (dej, pszchologicko-komplexní situace, umeˇlecký moment-zážitek,atd.)- až nad hranicí vnímatelnosti. (Prˇiznávám se, že - díky AXN, kterí opakuje každou část dvakrát, trˇikrát - ,že poprvne vnímám jen iba nesmírne napínavý dej, a umeˇlecko-psychologickou línii až na druhý-trˇetíkrát jsem schopný do sebe vstrˇebávat.) Jednotlivé tvúrčí géniovia prˇedvedli dokonale zladenou robotu: hlavná scénáristka Laura Belloso (a mnoha jiný), hlavná režizérka Alexandra Gráf (a ešte dalsí), hlavný umeˇlecko-scenograficko-dizajnerský režizer: Fernando Gonzales, fantastická, kongeniální úroven´ kamery, strˇihu, efektú, a v neposledné rˇade (ba naopak!!!) kongeniální hudba (Fernando Sanchez de la Hera), která obsahuje všetky možné smeˇry od klassiky 19. století. prˇes avantgardní hudební smeˇry 20. století , až po decentní pop.Je to v podstate synfonie v 71 krát 80-ti minutách - neuveˇrˇitelné!!! No a samozrˇejme herecké výkony - na úrovenˇ "himalajských" vrcholú! (Mne osobne snad nejvíce zapúsobil výkon Jona Gonzales =Ivan- témeˇrˇ bezprˇíkladu v deˇjinách sveˇtového herectvý (podobní vrchol naprˇ. Jack Nicholson v Kubrikoveˇ "Schinningu").) Títo postavy - filmové , ale také herecko-výkonné , jsou jakési archetipy , klasicko-biblické. Neubráním se naprˇ. dojmu, že Marie, která porodila svojho syna Ivana , jako 13-i letá, pr´ipomíná jinou Marii , prˇed dveˇma tisíci lety, která též porodila svojho syna jako 13-14 letá, syna buriče, vzpurného, ale nesmírne trpícího, spasitélského. Nebo malý Samuel, plávající na drˇeveˇném košíku = ala Mozes. Hacinda - jak jak trpící Marie po Ježišové smrti. Júlie - jak Marie Magdolna,nebo Roke, úbohý hlapec, který je vťahnutý do d´ábelskej mašinérie nacizmu, a prˇinútený k najpodlejšímu morálnímu poklesku - prˇipomíná Jidáše, Jidáše toho skutečního, a ne toho, která figuruje v katolické cirkvi atd.,atd.. Trˇeba tu prˇipomenout , že táto paralela má svoji tradici ve španelské kinematografii, viz. Bunˇuel,atd.. Je teˇžko pochopitelné, že tento Himalajsko-vrcholní umeˇlecký zážitek (a taky horroveˇ- napeˇtý deˇj ) potrvává zrˇejme až po samí konec (momentálne beˇží asi 46-díl) - dokonce (podle internetu ) v samotném záveˇrečném, 71-ím díle dosahuje prí témerˇ nesnesitélní vrchol napeˇtí a hrúza. Tady ale musím se zmíniť o nešem velice nedobrém , asíce , že tento skvost svetových deˇjín umeˇní, je prozatím dokonale zmetený pod koberec. Vysílají ho jenom španelské tv kanály, a od r. 2009 tv kanál AXN - dabingované pro strˇedoevropské jazyky. Absentuje se ale anglický dabing, nemecký, italský, atd.,atd. neubráním se dojmu, že je v tom zášť americké kinematografie vúči evropské. V této souvislosti ale musímk napsat neco velice kontroverzního: Já vždy se bráním názoru (v takzv. evropských-"intelektualních" kruzích velice často pretraktované), že existuje hodnotný evropský film, na rozdíl od brakového, primitívno- "holivúdského" amerického filmu. Není to pravda. Amkerický film je vynikající, zejména od strˇ´ední kategorie výše. Ba naopak: evrpský film mi prˇipadá často diletantsko-beztalentovaní. (Teť ale nemislým na klasikovia evropského filmu, kao napr. Einzenstein, Bergman, Puídovkin,Tarkovskyj, Michalkov, Antonionni, Tarr Béla, Buínˇ´uael, Fellíni, Jakubisko, elo Havetta, Menzel, Kadár a Klos, atd.,atd.,atd., ke kterím se vyrovnají v americké kinematografii snad jenom David Lynch a Tim Burton. Ale v tomto prˇípade evropský film prˇedčil americký - a mám pocit , že americká distribuční biznis to nedokáže snést. Ovšem v poslední dobeˇ se objevují aj jiná vrcholne umeˇelecká evropská díla, naprˇ. též španelský "Sirotčinec". nebo francouzký film: Xaviar Genz - "Hranice smrti" - která (podobne jako El internado lasguna negra ) též pojednává o holocaustu prˇetrvávající až do 21. století. (Snad nikde jinde nevideˇt deˇsivo - d´ábelskou tvárˇ nacizmu , jak v tých dvoch dílech (El internado laguna negra - a "Hranice smrti" od Xaviara Genza).) Toto zametanie pod koberec je nepochopitelné aj z více dúvodú: de´j je nesmírne naspeˇtý, je kromeˇ jiné aj agenstská zápletka (inflirtované agenti Mosadu, interpolu, atd.. pod rouškem profesorú do elitnej internátnej školy) -- al "James Bondovskej" zápletky chycení Eichmana začátkem 60.létech.Je to zároven prˇíbeˇh a zprˇísahaní celosveˇtového významu(zrˇejmeˇ bývalý nacistický zločinec , Ritter Wulf, známý jak Belzenbenský "Rˇezník" , , pracuje s medzinárodne sprˇ´ísahanckou podporou na svém velkém plánu : vytvorˇit nadrˇazenou rˇasu, a prˇírozenou cestou (super biologická zbranˇ) zlikvidovat takzv. "podrˇazené" rˇasy - a tetˇ , již jako 90. letý se chystá na svou velkou celosveˇtovou akci. Proti tomu zoufale bojuje - v neustálé smrtelném nebezpečí -skupinka studentú (skupina ala "Hamlett - Horácius"), inflirtované agenti mosadu, interpolu, atd. v nic netušícím prostrˇedí elitní internátní školy. A celý prˇíbeˇh je sprovázený takou dávkou dramatičnosti, a tragičnosti, která je porovnastelná jenom s "Hamlettem", nebo s antickou tragédií. Toto ignoranstvo kolem této emeˇleckého fenoménu je nepochopitelné, jako naprˇ. mohu uvést, že v šírém okolý, kde bydlým (Strˇedoslovenský kraj) prakticky já jsem asi jediný, který ví o této "sérii", a který to aj sleduje(udelal som malou anketu, nikdo otom neví, ani rˇeditel-režizer kulturního domu a ani jiní takzv. "intelektuálové").

Na záveˇr chcí vyzdvyhnout kongeniální český dabing, který ješte snad neco prˇidá k tomuto dílu. Nesrovnastelne lepší, než mad´arský (nasládlá, nprˇírozený, neadekvátní). Ostatní dabingy nepoznám (rumunský, bulharský, atd.).
A musím vyzdvyhnouti tv kanál AXN, že se ujal zdabingovat tento gigantický "seriál" v mnoha jazicích (žel, je to dvojmo prˇedplatitelný kanál - nesleduje ho témeˇr´ nikdo - volal sem do Budapešti, kde mají sídlo, že prý ho sledují výlučne jenom v hlavních mestách, v Praze , v Bratislaveˇ, v Budabeštei, v Bukurešti, v So´fii, atd. a paradoxne Peter Ličko v zabudnutém meˇste , na konmci sveˇta, za chrbtom Krista, v Rim.Sobote)
Peter Ličko - komposer (mám svoji webovou stránka s mnoha kompozícemi - pod jménem Peter Ličko , trˇeba hladat v googlu) - Rim. Sobota Slovensko

Vaše odpověď

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.

Komentáře k článku: Můj názor na Internát